Martijn’s weblog, vooral over klimmen en alles wat daar bij hoort.

maandag, augustus 22, 2005

Mijn Auto, Dave en Freyr.

Weer terug van een erg geslaagd weekend! Na zaterdag Ochtend verzameld te hebben in uitrecht vetrokken we (Hanneke, Harald, Juliaan en ik) richting België, de eerste stop was bij de garage waar mijn auto sinds de vakantie stond. Hij was gemaakt (vier nieuwe kleppen) en ik kon hem mee nemen! Omdat het een beetje miezerde besloten we naar Dave te rijden waar een groot dak is waaronder bijna altijd droog geklommen kan worden en wat ook nog eens in de buurt was. De rots bleek inderdaad droog en na het klimmen van een aantal 5c’s en 6a’s besloot ik een poging te gaan doen in een variant Van Spoutnik. Ik wilde de variant doen omdat dat volgens Harald een veel leukere route gaf. Deze variant volgt eerst de eerste twee haken van de roze olifant en gaat dan rechts naar de grote sloperige grepen vandaan volg je gewoon Soutnik zelf. Dit geeft een leuke route met een waardering van zo’n beetje 7a+/7b. Hoewel ik tijdens het klimmen niet echt het overzicht kreeg kwam ik toch steeds een greep verder en lukte de route onsight!

S’avonds mosselen gegeten in Chamonix!

Op zondag lekker veel meters gemaakt in Freyr op de al lenge en de Pape. Aan het eind van de dag eindelijk een gaatje gevonden in de stroom mensen die John bee een het doen waren. Het uitwerken ging behoorlijk goed (zitten erg gaafe passen tussen)kon alle passen wel maken. Volgende keer kijken wat ik er nog van weet en hoe verzuurd ik onderweg word en waar dan te rusten!

Op de terug weg nog in Utrecht gegeten en pas laat thuis gekomen, een erg geslaagd weekend!

2 reacties:

Blogger Tijn zei...

Ja de passen zitten ook best in mijn hoofd! ik heb zin om ze snel weer te gaan oeffenen!

9:24 a.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Volgens mij klimt de helft van de mensen de originele Spoutnik ook op die manier. Maar het staat mij even niet goed bij of de roze olifant en Spoutnik nu de eerste 2 haken delen of niet.
Er is veel discussie hoe Spoutnik nu precies loopt en welke grepen wel en niet te gebruiken. Bij de originele lijn moet je, zodra je met je hoofd ca. ter hoogte bent van de 2e haak, direct ongeveer 1,5 meter naar rechts gaan en dan (via de mono) naar de aflopers(er worden dan dus hélemaal geen grepen van de roze olifant gebruikt(!) –je zou kunnen zeggen dat die hele hoek niet gebruikt wordt). Op die manier is hij ook aan de waardering 7b+ gekomen. Veel mensen gebruiken dus de hoek van de Roze olifant wel en gaan te laat naar rechts. De Crux van Spounik zit hem in de eerste 2 meter na de tweede haak. Buiten de Crux is de route echt niet zo inspannend. Ik kan me dan ook slecht voorstellen dat er nog een 7a+/7b overblijft als je de crux geheel of gedeeltelijk omzeild. Ook omdat ik Spoutnik zelf maar een 7b vind. Maar om dat te weten zou ik het uiteraard eerst zelf ook eens op die manier moeten doen.

3:15 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage